Svet-Stranek.cz
www.mpneu.cz

Dunlop SP Winter Sport 4D:

Dunlop SP Winter Sport 4D

Recenze pneumatiky Dunlop SP Winter Sport 4D se bude od ostatních recenzí, na které jste zvyklí trochu lišit. A to tím, že tuto pneumatiku mám svém autě druhou sezonu a tak to bude doslova uživatelská recenze. Nejprve si ale pojďme tuto premiovou značku představit.



Dunlop SP Winter Sport 4D je nástupce jedné z nejprodávanějších pneumatik posledních let, dezénu Dunlop SP Winter Sport 3D, která se vyráběla (a stále vyrábí) v obrovské škále rozměrů. Nový dezén byl uveden na trh v roce 2011 s velkými ambicemi, novými technologiemi a dalšími různými vychytávkami. Základní stavba dezénu zůstala stejná, jedná se o směrový dezén s tvarm V. Předchůdce "4Dčka" byl pověstný tím, že to byla jedna z nejlépe fungujích pneumatik na mokrém povrchu, vyznačovala se špičkovou přilnavostí, rychlou odezvou na změnu řízení, vysokým kilometrovým proběhem a hlavně tehdy revolučním řešením 3D lamel, které od té doby začali používat prakticky všichni ostatní výrobci.


V čem je tedy "4Dčko" nové? Dunlop narozdíl od ostatních moderních pneumatik nevyužívá oblého profilu s důrazem na střed, ale profil pneumatiky je naopak více rovný. Plošší profil pneumatiky zajišťuje vyšší přilnavost, jízdní stabilitu a jak jsem již zmínil velmi přesnou reakci na změnu řízení a tím i dokonalou přilnavost za sucha i za mokra. 


Velkou výhodou nové pneumatiky je integrace masivních V-drážek ve středu běhounu (viz obr. výše). Tyto masivní drážky, které jsou známé z pneumatiky Goodyear Ultra Grip 7+, mají funkci takovou, že vytváří spolu s klasickými drážkami hustou sít, která zachytává sníh a v tlačí ho dovnitř tak, že sníh se pak lepí na sníh na vozovce a zvyšuje se tím přilnavost a naopak při prohrábnutí podporuje čístění bloků a drážek a sníh je rychleji vyhazován a v neposlední řadě jsou do těchto drážek vytlačovány proudy vody a pneumatika tak dostává své klíčové vlastnosti vynikajícího chování na mokru. Nově řešené jsou také záběrové 4D lamelky, které jsou prokládány hlubokými kolmými drážkami, které pomáhají pevnosti a tuhosti lamel, aby nedocházelo k jejich oděru a hlavně tím, že se lamely při jízdě do zatáčky naklápí, tak se zařezávají do sněhu a je tak zajištěna vysoká přilnavost na sněhu v bočním náklonu. Jízdní stabilitě na zasněženém povrchu pomáhají také zářezy na hranách dezénových bloků.




Nový dezén má pochopitelně už zcela novou směs, díky které má nízký valivý odpor a šetří palivo. 




Pneumatiku Dunlop SP Winter Sport 4D mám na svém vlastním automobilu Škoda Octavia I s benzínovým motorem 1,6 74 Kw, druhou zimu v rozměru 195/65 R15 91T. Namontoval jsem ji prakticky hned po tom co byla uvedena na trh, líbil se mi design dezénu, řešení lamel a také proto, že na Dunlopech jsem ještě nejezdil. Nejsem nějak zvlášť velký testovací jezdec, jezdím klidně hlavně po městě a dálnicích a párkrát za zimu za lyžovačkou na hory. Musím říct, že pneumatika mě velmi mile překvapila svojí pohodlností, je velmi pohodlná co se týče rázů, tlumí nárazy a člověk se cítí i v takovém starším autě pohodlně. Co se týče hlučnosti, tak musím říct, že pneumatika je velmi tichá, žádné nepříjemné vibrace, žádné vrnění, slyšet je pouze čisté odvalování pneumatiky v rychlostech mezi 60-70 km/h, ale hodně záleží i na asfaltu, někdy není slyšet prakticky vůbec. Ve vyšších rychlostech pneumatiku téměř neslyším. Co mě ale velmi překvapilo jsou její vlastnosti, pneumatika se chová na mokré vozovce prakticky jako letní, drží skvěle stopu, výborně reaguje na řízení a brždění. 



Co se týče sněhových podmínek, tak pneumatiky zabírají opravdu výborně. Nikde mě za tu dobu nenechaly. V hlubším sněhu mi párkrát proklouzly, ale nutno brát v úvahu, že Octavie je docela těžké auto, ale vyjel jsem všude ze všeho a bez problémů.


 


Až moc mě překvapil kilometrový proběh, pneumatiky mají najeto dosud 11 tis. km a vzorek má stále 7,5-8 mm. Pravdou je, že za to hodně může můj řidičský styl, ale i zákazníkům, kterým auta přezouváme tak prakticky neubývají a kilometrový proběh je tak opravdu vysoký.


Dunlop SP Winter Sport 4D hodnotím tak velmi dobře. Je to pneumatika určená pro všestrané řidiče, kteří se pohybují jak ve městě, dálnici, tak i horách. Pneumatika je vyráběna od 15 do 19 palců. V testech pravidelně končí na prvních místech a je vždy hodnocena jako velmi vyvážená pneumatika ve všech měřených disciplínách. Velmi dobré je, že ve větších rozměrech myšleno od 16 palcových velikostí má téměř ve všech rozměrech ochranu ráfku, takže je můžete klidně obout i na litá kola, která v džungli obrobníků ochrání. Dunlop uměl vždy dobré pneumatiky s výbornými vlastnostmi a touto pneumatikou to jenom potvrdil. Osobně se mi líbí mnohem více než koncernová jednička Goodyear Ultra Grip 8. Dunlop je dle mého názoru všestranější pneumatika určená pro široké použití.


Podívejte se na videa na Youtube o této pneumatice:


Jak fungují V-drážky


Konstrukce dezénu


Směs pneumatiky


Pneumatiky Dunlop SP Winter Sport 4D můžete zakoupit v našem obchodě. Konkrétní nabídku naleznete zde. 

návštěvníků stránky
celkem795 167
tento týden1 301
dnes543