Svet-Stranek.cz
www.mpneu.cz

Průvodce EU štítkováním pneumatik:

Průvodce EU štítkováním pneumatik

Od 1. listopadu 2012 Evropská unie zavádí povinné značení pneumatik, tzv. štítkování. To znamená, že na základě tohoto nařízení musí být všechny pneumatiky vyrobené po 1. červenci 2012 (tedy od 27.týdne 2012) pro osobní, dodávkové a nákladní automobily, hodnoceny s ohledem na spotřebu paliva, brzdného výkonu na mokru a vnější hlučnosti. Pneumatik motocyklových, závodních, průmyslových a zemědělských, dále speciálních pneumatik s hroty a pneumatik do rychlosti 80 km/h se toto nařízení netýká. Záměrem EU je zvýšit bezpečnost v silniční dopravě a přispívat k ochraně životního prostředí a snížení celkové energetické náročnosti o 20% do roku 2020 a zcela neoficiálně, aby se zmírnila expanze nekvalitních pneumatik především z Asie do Evropy. Podrobné detaily o celé "akci štítkování" naleznete na stránkách Evropského sdružení výrobců pneumatik a kaučuku ETRMA (www.etrma.org)


Rozhodně to ale neznamená, že by se pneumatiky vyrobené před  1. červencem 2012 nesměly prodávat, jejich prodej samozřejmě může probíhat dál, jako dosud, akorát nemusí být štítkem opatřeny.


Dle našeho subjektivního názoru, je toto nařízení chválihodné, své opodstatnění rozhodně má, ale bohužel stejně jako některá jiná nařízení, které EU vydala to není úplně ideální, ale o tom až níže.


Všechny pneumatiky, kterých se toto nařízení týká musí být hodnoceny třemi výkonovými kriterii:


  1. Třída úspory paliva
  2. Třída přilnavosti na mokré vozovce
  3. Třída vnější hlučnosti v decibelech

Po kliknutí na jednotlivou třídu se Vám rozbalí stránka s detaily, jak se která hodnota při testech zjišťuje, co znamená a jak test probíhá.


To vše bude zobrazeno na takovémto štítku (hodnoty jsou uvedeny jako příklad), který bude nalepený na pneumatice a který znáte např. na chladničkách, pračkách a brzy i domech:




Štítek bude nalepený na pneumatice, to ale z hlediska logistiky nemusí úplně vydržet, což samo o sobě dle nařízení samozřejmě nevadí. Údaje ze štítku musí být povinně ve všech propagačních materiálech každého výrobce a prodejce pneumatik, tedy na webových stránkách výrobce a prodejce pneumatik, dále v tištěném ceníku, katalogu, případně jiných propagačních materiálech a především na prodejní faktuře. 


Je třeba také uvést, že testy k získání potřebných hodnot na štítku, si každý výrobce pneumatik provádí sám dle metodiky a nařízení EU.  


A jaké jsou nedostatky štítku, nebo řekněme spíš údaje, se kterými štítek nepracuje:


  1. Nařízení a štítek berou v úvahu pouze 3 výkonová kriteria
  2. Výrobci ukončují výrobu osvědčených dezénů a nahrazují je dezény, které jsou optimalizované do ideálního okna těchto tří vlastností (netvrdíme, že je to nevýhoda, ale určitě je to u některých dezénů škoda, že končí)
  3. Nezávislé testovací instituty (např. TUV, ADAC a další renomované automobilové magazíny, které testují pneu), berou v úvahu celkem 15 výkonových kriterií: 


Testované vlastnosti pneumatik

Štítek EUTesty pneumatik
Jízní stabilita (sucho)Ne  Ano
Handling (sucho)NeAno
Brzdná dráha (sucho)NeAno
Brzdná dráha (mokro)AnoAno
Aquaplaning- podélnýNeAno
Aquaplaning- příčný NeAno
Handling(mokro)NeAno
Boční přilnavost (mokro)NeAno
Vnější hlučnostAnoAno
Vnitřní hlučnost Ne Ano
Valivý odporAnoAno
OpotřebeníNeAno

Vysoká rychlost

NeAno


A to jsme určitě nevyjmenovali všechny. Výrobci při vývoji pneumatik berou v úvahu asi okolo 50 kriterií. Proto se  neřiďte při nákupu pneumatik striktně jen údaji na štítku. Berte v úvahu spoustu dalších jiných kriterií, výsledky testů, zkušenosti, případně se určitě poraďte, protože každé auto chce svojí specifickou pneumatiku, na které se ideálně chová. 

návštěvníků stránky
celkem797 783
tento týden3 917
dnes277