Disky automobilu jsou stejně jako pneumatiky jednou z nejdůležitějších částí automobilu. Disky pomocí šroubů nebo matic spojují automobil s vozovkou. Proto je výběr litých disků velmi nutné nepodceňovat a věnovat jim náležitou péči a údržbu.
Kola dělají auto....
Litý disk byl vynalezen s primárním účelem změny vzhledu automobilu, je to takový módní doplněk automobilu a stejně jako staré přísloví říká, že šaty dělají člověka, tak u aut heslo - kola dělají auto, platí dvojnásob.
Litá kola změní úplně vzhled automobilu. Design litého disku dokáže úplně změnit vizuální pohled na automobil, dopřeje mu více luxusního, sportovního, dravého, nebo naopak decentního vzhledu a v neposlední řadě dokáže ukázat navenek i osobnost řidiče, který disk vybírá dle svého uvážení a estetického cítění, aby se jeho automobil odlišoval od běžného okolí. V současné době existuje mnoho výrobců litých disků, kteří vyrábějí mnohdy i desítky designových řad, které se liší počtem paprsků, tvarem paprsků, různých zaoblení, drážek a v neposlední řadě i různými barvami a lakovaným povrchem. Před mnoha lety když se na trh dostaly poprvé lité disky, jednalo se o klasické tvary většinou se stříbrným povrchem, aby se odlišoval od klasického černého plechového disku. Dalo by se říci, že technologie litých disků je po léta stejná, ale stejně jako prochází neustálou technologickou revolucí výroba aut, tak i na lité disky jsou kladeny vysoké požadavky, ať už na kvalitu, odolnost, pevnost, tak v posledních letech i pro provoz v zimním období. Moderní lité disky mají velmi kvalitní lakování, se speciální krycí vrstovou, která nenechá chemický posyp působit a disk, jeho lak i strukturu chrání. Moderní lité disky jsou tak vhodné i pro zimní provoz.
Technické parametry a rozměry litých kol
Litá kola mají stejně jako pneumatiky své specifické rozměry, které musí každý výrobce dodržovat a splňovat kriteria shodnosti s výrobcem automobilu a stejně tak se i každý, kdo si chce pořídit litá kola, musí většinou těchto rozměrů řídit.
Příklad rozměru litého disku:
6,5Jx16(H2) 5x112x57,1 ET38
Šířka disku (6,5) - šířka disku, nebo li nominální šířka ráfku v palcích. Je to šířka disku mezi vnitřky kraje vnější a vnitřní strany ráfku (na obr. rim width).
Průměr ráfku (16) - průměr ráfku je vnější průměr celého disku udavaný v palcích.
J - šířka patky ráfku a označuje i tvar patky. Tzv. Jéčková patka je u nás nejrozšířenější, někdy bývá i Nková (N), ale ta bývá na speciálních discích a u některých typů automobilů.
H2 - podvojný hump (může se lišit, je více tvarů humpu). Hump zamezuje sezutí pneumatiky z ráfku při velkých bočních silách při jízdě do zatáčky, aby se pneumatika nesezula a také při defektu, aby se nesesmkla z disku. Humpů je více, např. disky na run flatové pneumatiky mají specifický hump.
5 - počet děr na matice/nebo šrouby, může se pochopitelně lišit, děr může být 3, 4, 5, 6 i více dle typu automobilu.
112 - rozteč šroubů, je průměr dvou protilehlých děr na náboji kola vozidla.
ET 38 - zális disku (na obr. značeno Offset). Zális je vzdálenost od osy kola k vnitřní dosedací ploše kola. Je udávána v milimetrech a je to velmi důležitý údaj. Např. u plechových disků se tento údaj musí bezpodmínečně dodržovat. U litých disků si s ním "lze trochu hrát". V praxi to znamená, že čím má číselná hodnota ET vyšší hodnotu, kolo bude více zapadnuté do středu auta. Čím menší hodnota ET, tím kolo bude více ven z blatníků do silnice. Hodnoty ET mohou mít nulové nebo i záporné hodnoty, ale to bývá většinou u nákladních automobilů, u osobních je to velmi zřídka.
Například:
ET 50 - kolo zapadne hodně do středu auta (tyto hodnoty mají často fordy)
ET 20 - kolo vystupuje ven z blatníku (laicky zvětšuje se vzdálednost mezi pravým a levým kolem na naprávě) - často tyto hodnoty mívají BMW nebo Peugeot/Citroen)
57,1 - průměr vnitřního středového otvoru disku, je velmi důležitý. Neoriginální disky mívají většinou větší, např. 70,1 kvůli rozsahu použití na více automobilech. Docentrovat na požadovanou menší díru lze disk díky plastovým vnitřním středovým kroužkům, které jsou vždy součastí disků, pokud je to potřeba.
Čím se řídit při nákupu litých disků:
1. Disky musí být homologované pro provoz na pozemních komunikacích a mít potřebné bezpečnostní certifikáty.
Na našem trhu se bohužel objevuje velké množství, na první pohled líbivých, levných, ale mnohdy také nehomologovaných litých nebo i plechových disků.
Jestli je disk homologovaný poznáte velmi jednoduše. Každý disk, který je homologován má na čelní straně disku na límci u otvoru na ventilek značku KBA nebo E v kroužku a číslo schválení. Od prodejce disků dostanete při prodeji tzv. Typový list, což je certifikát, který výše uvedené potvrzuje pro daný typ disku. My Vám můžeme zaručit, že prodáváme pouze homologované lité disky vysoké kvality. Všechny disky AEZ, DEZENT, ENZO, DOTZ, Alutec, ANZIO, Brock, Sparco jsou vysoce kvalitní lité disky, které splňují veškeré požadavky pro provoz na pozemních komunikacích a disponují výše uvedenými požadavky.
2. Rozměr litých
disků
Je nutné dodržovat základní rozměry litých disků a dodržovat jejich shodnost s údaji ve velkém TP. Neoriginální lité disky mohou mít některé rozměry trochu rozdílné, např. může být šířka disku o půl palce širší (místo 6,5x16 bude 7x16), ET se může lišit o pár mm. To samo o sobě nevadí a není nutné se toho bát za předpokladu, že takový disk je schválený homologací pro zástavbu vozidla a který přezkouší zkušební ústav TUV. TUV potom vystaví certikáty, tzv. Rozsah použití, kde je uvedeno pro jaká vozidla lze kola použít. Tento dokument dostanate při prodeji spolu s Typovým listem.
3. Nechte si poradit
Určitě stojí za to se v případě svého výběru poradit. Protože současná auta mají velké množství konfigurací, kde se často liší velikost i tvar brzdových třmenů podle motorizace nebo i výbavy. Je určitě lepší se poradit jaký konkrétní typ automobilu máte a jestli tam kola budou pasovat, protože ve velkých TP také mnohdy není všechno.
Věříme, že si z naší nabídky vyberete a pokud byste měli jakýkoliv dotaz, neváhejte nás kontaktovat na tel.: 777814661, e-mail: info@mpneu.cz
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 179 030 |
tento týden | 1 829 |
dnes | 256 |