Svet-Stranek.cz
www.mpneu.cz

Jak se nás dotkne systém monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách:

Jak se nás dotkne systém monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách

V minulé kapitole jsme si přiblížili, jaké jsou systémy monitorování tlaku v pneumatikách a jaká je legislativa. V této kapitole se Vám pokusím přiblížit, jak moc se Vás dotkne systém TPMS a jakých vozidel se to týká.


Na konci minulé kapitoly jsem uvedl, že systém přes ventily TPMS (přímý systém monitorování) bude vzhledem k legislativě mezi výrobci upřednostňován. Nicméně jsou zde i vyjímky značek aut, které se ventily TPMS v kolech netýkají (aspoň za tím).


Majitelé vozidel koncernu Volkswagen zatím mohou být až na pár vyjímek v klidu. Vozidla koncernu VW, využívají systém TPM+, zjednodušeně řečeno je to taková kombinace obou systémů. TPM+ totiž nevyužívá senzory v kolech TPMS, ale vylepšeno metodu nepřímého systému, který dokáže odhalit defekt v časové toleranci jako přímý systém i prošel schvalovacím procesem. Bohužel je to příliš čerstvé a já o tom zatím více nevím, ale jakmile budu vědět, tak článek upravím. V každém případě výrobce auta s tímto systémem homologoval a může bez něj jezdit, takže majitelé vozidel Škoda Fabia (i nová generace 2015), Škoda Octavia III, Škoda Yeti, Škoda Rapid, Škoda Superb a Škoda Yeti mohou být v klidu a fakticky přestat číst dál. 

Stejně tak majitelé vozidel koncernu VW, všech modelů Seatu a modelů VW (s vyjímkou modelu VW Passat B8, tj. 2015 a dál, VW Touareg a VW Touran 2016 - tyto dva modely mohou být vybaveny senzory TPMS podle určitého typu, tam je to velmi individuální) a také AUDI, které využívají také systém bez senzorů TPMS uvnitř kola.


Ostatní značky jsou už ale ve většině případů vybaveny senzory TPMS v kolech a tak se jich nařízení týká. 


Co to tedy znemaná pro řidiče, který má v kolech TPMS systém?


Pokud chcete pouze přezouvat, tedy mít je jednu sadu disků a dvě sady pneumatik, tak v první fázi vůbec nic. Vše si musí ohlídat servis. Musí dávat při montáži pozor, aby neponičil při sezouvání a obouvání pneumatik ventily. Jednou za dva roky by měl zkontrolovat stav ventilů, vyměnit těsnící kroužek, matici a kuželku ventilu a dohlédnout, aby dali stejný disk na stejnou pozici na autě (pokud tedy automobil nemá ventily, které se automaticky načtou a spárují se svojí pozicí sami, například modely Ford, nebo některé verze Opel Astra)


Pokud ale chcete mít dvě kompletní sady na léto a na zimu, musíte zakoupit i druhou sadu ventilů, případně můžete přehazovat ventily z letních kol do zimních, ale v takovém případě přestávají mít dvě sady smysl, protože aby mohl být ventil vymontovaný a zase namontovaný do kola, tak se musí stejně pneumatika sundat, protože ventil je uchycený zevnitř, takže se vlastně stejně jedná o kompletní přezutí kola. 


V případě, že tedy budete kupovat dvě sady kompletních kol, musíte koupit i další sadu ventilů, to zahrnuje investici podle modelu a hlavně typu ventilu. Ventily stojí podle výrobce od cca 700 kč/ks až pkč/kus a to si vynásobte čtyřmi. Pak se musí ventily nechat načíst a nakodovat. Tady je třeba říct, že doba trochu pokročila a proces párování ventilů není nic složitého a je potřeba akorát vyhledat pneuservis, který má diagnostické zařízení na senzory TPMS. My tento systém máme a tak mohu říct, že kodování není nic složitého a náročného.


Metody párování TPMS senzorů s vozidlem, závisí na typu vozidla. Nejdříve je nutné TPMS senzor nakódovat na konkrétní model auta. Poté co jsou nakodované senzory namontovány do kol a nasazené na vozidlo, musí se ventily spárovat s řídicí jednotkou automobilu. V současné době existují tři metody párování:


  1. Párování přes OBDII konektor - Toto vyžaduje speciální diagnostický přístroj. Ventily musí být do přístroje načteny a potém přes kabel spojeny s řídicí jednotkou přes konektor OBDII a data musí být ručně vložena "do vozidla", zde je nutné říct, že i při přeházování kol předních za zadní je nutné přes OBDII zkalibrovat kola, protože řídicí jednotka nepozná změnu pozice kola
  2. TRIGGER - toto je asi nejsložitější metoda. Zde musí být ručně načteny senzory podle pozice kola na automobilu, ručně musí být vloženy tlaky a poté musí proběhnout párování s vozidlem přes diagnostický přístroj, kolo po kolu (vozy Opel - vyjma modelů Astra J, kde je možná i automatická metoda, ale u nich je to opravdu automobil od autmobilu)
  3. Metoda AUTO - MANUAL - Tohle je velmi snadná metoda. Zde stačí načíst do senzorů pomocí diagnostického přístroje, typ vozidla a pak v palubním počítači spustit kalibraci, tak aby se funkce kontroly tlaku zresetovala na nové senzory. Zpravidla bývá nutné jet asi 15 minut konstantní rychlostí, aby se senzory spárovali s řídicí jednotkou. U této verze lze přehazovat kola přední za zadní a stačí jen spustit po přehození kalibraci v menu palubního počítače. (tento typ využívají vozidla BMW, Mercedes-Benz, Mazda, některé modely Opelu, a některé typy Citroenů, Peugeotů a Renaultů, Nissan, Mitshubishi, Ford Focus - ten může podle roku výroby mít i Auto self, Hyundai i20 a některé modely ix20, Renault Kadjar, Nissan Quashqai)
  4. AUTO SELF - toto je úplně nejjednodušší metoda. Je samozřejmě nutné do senzorů TPMS diagnostickým přístrojem podle typu auta a tím to prakticky končí. Řidicí jednotka vozidla se automaticky spáruje se senzory a řidič nemusí nic dalšího dělat. U této verze lze i bez problémů prohazovat kola na nápravě přední za zadní (tuto verzi používají vozidla Ford Mondeo, Galaxy, S-Max, Jeep Grand Cherokee, atd.). 



Je nutné si ale uvědomit, že existují i neoriginální ventily, které se tzv. naklonují a vystupují jako originální, ale je potřeba to řešit opravdu podle typu auta.  


Další důležitou věcí je, že na TPMS ventil musí být uzpůsobený i disk, ať už plechový nebo litý. Tohle Vám ale musí říct a zodpovědět každý prodejce, který má speciální tabulky. Odpadá tedy možnost, že byste to byli schopni u neoriginálních disků schopni poznat ve všech případech sami. 


Bohužel z hlediska legislativy nemůžete udělat to, že byste ventily měli pouze v letních kolech třeba v zimních jezdili bez nich. Samozřejmě, auto by jelo, svítila by Vám trvale akorát kontrola na palubní desce, která ohlašuje defekt a u těch nejmodernějších vozidel by to neustále blikalo a "házelo" chybu při každém nastartování. Vozidlo by samozřejmě mohlo jezdit bez omezení, ale vystavujete se tím riziku pokuty, pokud byste s takovým autem jeli na STK, tak je to závada typu C a v případě nehody, ve které by hráli roli kola nebo pneumatiky, defekt nebo průraz by k tomu samozřejmě přihlédla i pojišťovna a krátila plnění. Ze zkušenosti vím, že to takto docela dost zákazníků řeší. Já osobně se vůbec nedivím, je to opravdu velký výdaj navíc, ale faktem je, že by bez ventilů v kolech auto bylo nezpůsobilé pro provoz na pozemní komunikaci. Ale to už záleží na každém řidiči, jak se rozhodne, protože on je za své vozidlo zodpovědný.

návštěvníků stránky
celkem2 063 496
tento týden564
dnes126