Svet-Stranek.cz
www.mpneu.cz

Jaké jsou typy TPMS ventilů a jak je poznáte:

Jaké jsou typy TPMS ventilů a jak je poznáte

V minulých dvou kapitolách jsme si vysvětlili, jaká je legislativa EU o systému kontroly tlaku v pneumatikách, jaké jsou její výhody, nevýhody a jak konkrétně se nás to dotkne. V této kapitole se Vám pokusím vysvětlit, jaké jsou typy TPMS ventilků, čím se liší, jak vypadají, z čeho se skládají a také jak je poznáte.


Pro laika není rozpoznání TPMS ventilů úplně snadné, protože někdy je TPMS ventil velmi podobný ozdobnému standartnímu ventilu a v případě pryžových TPMS ventilů je pouhým okem k nerozeznání. V zásadě jde prvně o to, abyste věděli, zda vůbec systém kontroly tlaku v pneumatikách ve vozidle máte. To poznáte podle kontrolky na palubní desce při zapnutí první pozice zapalování, ve které dojde k rozsvícení kontrolek, pokud Vám někde na palubovce zasvítí tato kontrolka...




...tak je jasné, že Vaše vozidlo disponuje systémem kontroly tlaku v pneumatikách. Pak jde o to, který systém vozidlo využívá. Zda přímý přes ventily TPMS nebo nepřímý přes senzory ABS. V takovém případě musíte jít ke kolu a prohlédnout ventily, jak vypadají nebo zavolat do autorizovaného servisu, který podle VIN zjistí i typ ventilu, který máte. Obecně platí, že pokud v menu palubního počítače najdete symbol autíčka v pohledu shora a v místě, kde má kola budou na všech čtyřech místech napsané čtyři hodnoty hodnoty tlaku( např. 2,2 2,5 2,8 1,9), tak se jedná o TPMS ventily uvnitř kola. 



V současné době rozeznáváme tři základní typy TPMS ventilů. Na obrázcích jsou vyobrazeny TPMS ventily od společnosti ALCAR, které také prodáváme a které jsou klonovatelné a chovají se jako originální ventily. Nicméně tvar a složení ventilu je identické s originalním a maximálně se může lišit tvar nebo barva senzoru uvnitř kola:


Hliníkový TPMS ventil


...někdy se mu říká v hantýrce kovový TPMS ventil, ve skutečnosti je to směs velmi lehké hliníkové slitiny. Ventil se skládá ze tří částí:


  1. Senzor, který je schovaný uvnitř kola (na obr. růžové tělísko), uvnitř je malá radiová vysílačka, která je napájena baterií do hodinek - tato část je kompletně nerozebíratelná, baterii nelze měnit
  2. Ventil s upínací maticí - který je přišroubovaný k tělesu senzoru (tady je nutné říct, že ventily jsou nově rozebíratelné, dříve to totiž byl jeden díl a muselo se to vyměnit celé), matice se závitem se přitahuje k disku a drží tak upnutí a spojení vnější a vnitřní částí. Zároveň má speciální pryžovou nebo plastovou čepičku
  3. Kuželka uvnitř ventilku - ta je standartního tvaru jako u běžných ventilů. Rozdíl je akorát v materiálu, aby časem nezaoxidovala a pak by nemusela jít povolit a došlo by ke stržení kuželky, závitu, nebo ulomení celého ventilu.




Tento TPMS ventil poznáte velmi snadno, klíčovým bodem je ústí ventilu a upínací matice, která je přes ventilek nasazená a je mezi nimi tak z pohledu odshora jakási mezera. Někdy se TPMS svým tvarem často zaměňuje s klasickým kovovým ventilem, ale narozdíl od TPMS ventilu, který je z hlíníku, je kovový standartní ventil opravdu z kovu a často bývá chromové nebo takové mosazné barvy.



Pryžový TPMS ventil


je podobný kovovému TPMS ventilu, rozdíl je v tom, že ventilek je pryžový. Tento ventil doporučuji pro zimní provoz, protože nepodlehne rychle oxidaci a také je levnější na výměnu a skládá se z:


  1. Senzor, který je schovaný uvnitř kola (na obr. růžové tělísku), uvnitř je malá radiová vysílačka, která je napájena baterií do hodinek - tato část je kompletně nerozebíratelná, baterii nelze měnit
  2. Pryžový ventil - vypadá jako standartní, ale uvnitř není měkký, ale stejně pevný jako kovový, jelikož uvnitř vede upínací těleso k senzoru, které je přichycené matičkou. Čepička ventilu je standartní
  3. Kuželka ventilu - standartního tvaru jako u běžných ventilů



Rozeznat pryžový TPMS ventil od standartního ventilu už není tak lehké jako v případě hliníkového TPMS ventilu. Abyste měli jistotu, že se jedná o pryžový TPMS ventil, tak s ním zkuste zahýbat, pokud s ním zahýbat nepůjde do stran a není pružný a je opravdu velmi pevný, tak se jedná o TPMS ventil. Klasický pryžový ventil v podstatě dokážete ohnout až k disku bez použití větší síly, ale upřímně raději to nezkoušejte velkou silou, abyste ho neulomili, přece jen tak pevný není. Dalším poznávacím znakem pryžového TPMS ventilu bývá také zkosený přechod mezi pryžovým telíčkem ventilku v místě, kde končí závit čepičky. Ale to bývá jen u některých výrobců. Třeba ventil na obrázku pryžový zkos za závitem nemá. 



VDO Redi ventil


to je velmi specifický ventil. Není úplně častý, ale také u některých vozidel bývá. Vyrábí ho firma VDO. Jeho funkce je totožná jako u ostatních TPMS ventilů. Rozdíl je v tom, že tento ventil není namontovaný na disku, ale je nalepený uvnitř na běhounu pneumatiky. Používá se to u aut, kde nelze do disků namontovat TPMS ventil a skládá se ze dvou částí:


  1. Senzor - ve kterém je baterie a radiová jednotka
  2. Kontejner - do kterého se senzor zapouští a který má zespodu plochu na nalepení



Přítomnost tohoto senzoru pouhým pohledovým prozkoumáním ventilku kola nepoznáte. Zde je jediná možnost a to sundat pneumatiku, aby bylo vidět, zda je uvnitř nebo kontakovat autorizovaný servis, který zjistí přes VIN, zda máte VDO Redi ventil.

návštěvníků stránky
celkem2 067 270
tento týden1 929
dnes190