V minulých dvou kapitolách jsme si vysvětlili, jaká je legislativa EU o systému kontroly tlaku v pneumatikách, jaké jsou její výhody, nevýhody a jak konkrétně se nás to dotkne. V této kapitole se Vám pokusím vysvětlit, jaké jsou typy TPMS ventilků, čím se liší, jak vypadají, z čeho se skládají a také jak je poznáte.
Pro laika není rozpoznání TPMS ventilů úplně snadné, protože někdy je TPMS ventil velmi podobný ozdobnému standartnímu ventilu a v případě pryžových TPMS ventilů je pouhým okem k nerozeznání. V zásadě jde prvně o to, abyste věděli, zda vůbec systém kontroly tlaku v pneumatikách ve vozidle máte. To poznáte podle kontrolky na palubní desce při zapnutí první pozice zapalování, ve které dojde k rozsvícení kontrolek, pokud Vám někde na palubovce zasvítí tato kontrolka...
...tak je jasné, že Vaše vozidlo disponuje systémem kontroly tlaku v pneumatikách.
Pak jde o to, který systém vozidlo využívá. Zda přímý přes ventily TPMS nebo
nepřímý přes senzory ABS. V takovém případě musíte jít ke kolu a prohlédnout ventily, jak vypadají
nebo zavolat do autorizovaného servisu, který podle VIN zjistí i typ ventilu, který máte. Obecně
platí, že pokud v menu palubního počítače najdete symbol autíčka v pohledu shora a v místě, kde má
kola budou na všech čtyřech místech napsané čtyři hodnoty hodnoty tlaku( např. 2,2 2,5 2,8 1,9), tak
se jedná o TPMS ventily uvnitř kola.
V současné době rozeznáváme tři základní typy TPMS ventilů. Na obrázcích jsou vyobrazeny TPMS ventily od společnosti ALCAR, které také prodáváme a které jsou klonovatelné a chovají se jako originální ventily. Nicméně tvar a složení ventilu je identické s originalním a maximálně se může lišit tvar nebo barva senzoru uvnitř kola:
Hliníkový TPMS ventil
...někdy se mu říká v hantýrce kovový TPMS ventil, ve skutečnosti je to směs velmi lehké hliníkové slitiny. Ventil se skládá ze tří částí:
Tento TPMS ventil poznáte velmi snadno, klíčovým bodem je ústí ventilu a upínací matice, která je přes ventilek nasazená a je mezi nimi tak z pohledu odshora jakási mezera. Někdy se TPMS svým tvarem často zaměňuje s klasickým kovovým ventilem, ale narozdíl od TPMS ventilu, který je z hlíníku, je kovový standartní ventil opravdu z kovu a často bývá chromové nebo takové mosazné barvy.
Pryžový TPMS ventil
je podobný kovovému TPMS ventilu, rozdíl je v tom, že ventilek je pryžový. Tento ventil doporučuji pro zimní provoz, protože nepodlehne rychle oxidaci a také je levnější na výměnu a skládá se z:
Rozeznat pryžový TPMS ventil od standartního ventilu už není tak lehké jako v případě
hliníkového TPMS ventilu. Abyste měli jistotu, že se jedná o pryžový TPMS ventil, tak s ním zkuste
zahýbat, pokud s ním zahýbat nepůjde do stran a není pružný a je opravdu velmi pevný, tak se jedná o
TPMS ventil. Klasický pryžový ventil v podstatě dokážete ohnout až k disku bez použití větší síly,
ale upřímně raději to nezkoušejte velkou silou, abyste ho neulomili, přece jen tak pevný není.
Dalším poznávacím znakem pryžového TPMS ventilu bývá také zkosený přechod mezi pryžovým telíčkem
ventilku v místě, kde končí závit čepičky. Ale to bývá jen u některých výrobců. Třeba ventil na
obrázku pryžový zkos za závitem nemá.
VDO Redi
ventil
to je velmi specifický ventil. Není úplně častý, ale také u některých vozidel bývá. Vyrábí ho firma VDO. Jeho funkce je totožná jako u ostatních TPMS ventilů. Rozdíl je v tom, že tento ventil není namontovaný na disku, ale je nalepený uvnitř na běhounu pneumatiky. Používá se to u aut, kde nelze do disků namontovat TPMS ventil a skládá se ze dvou částí:
Přítomnost tohoto senzoru pouhým pohledovým prozkoumáním ventilku kola nepoznáte. Zde je jediná možnost a to sundat pneumatiku, aby bylo vidět, zda je uvnitř nebo kontakovat autorizovaný servis, který zjistí přes VIN, zda máte VDO Redi ventil.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 134 672 |
tento týden | 489 |
dnes | 213 |