Svet-Stranek.cz
www.mpneu.cz

Rychlostní a zátěžový index pneumatik:

Rychlostní a zátěžový index pneumatik

Rychlostní a zátěžový index pneumatiky je pro provoz vozidla velmi podstatný, ale také se setkáváme s různými mýty a nepřesnostmi týkající se těchto indexů, tak se to pokusím trochu objasnit.




Rychlostní index


Rychlostní index pneumatiky označuje maximální přípustnou konstrukční rychlost pneumatiky. Tuto konstrukční rychlost by řidič neměl překročit. Index je označen písmenem, které určuje tuto maximální rychlost. Toto značení je posledním údajem u rozměru pneumatik za zátěžovým indexem a jeho značení je společné pro všechny pneumatiky na světě a to konkrétně takto:


SymbolGJKLMNPQRSTHVWYZR
max.rychlost km/h90100110120130140150160170180190210240270300nad240


Čím se dvě stejné pneumatiky s různým rychlostním indexem liší?


Dvě stejné pneumatiky stejného rozměru a výrobce s rozdílnými rychlostními indexy se od sebe vzhledem, výdrží, jízdními vlastnostmi nebo jízdním komfortem navzájem neliší. Stejná je i kostra a stavba pneumatiky. Ale pneumatika s vyšším rychlostním indexem má tužší dezénové bloky a směs v dezénových blocích. V praxi to znamená, že například pneumatika s rychlostním indexem V (240 km/h) se v rychlostech mezi 211 až 240 Km/h nepřehřívá a nedeformuje tak, jako by to v té samé rychlosti dělala pneumatika s rychlostním indexem H (do 210 Km/h). Na druhou stranu pneumatika s nižším rychlostním indexem je o něco málo přesnější v jízdních a brzdných reakcích v malých nebo běžných rychlostech. Je třeba ale říct na běžné jízdě i v malých rychlostech u běžného řidiče, jsou pneumatiky naprosto nerozeznatelné a rozhodně není pravda, že by pneumatika s vyšším rychlostním indexem měla větší výdrž a najeli jste na ní víc kilometrů, to rozhodně není pravda


V každém případě pro letní provoz určitě dodržujte rychlostní index, který je uveden ve velkém technickém průkazu. 


Rychlostní index u zimních pneumatik


Rychlostní index u zimních pneumatik, je v posledních letech velmi diskutovaný. V technických průkazech bývá často jen jeden rozměr pro léto a u něho je pochopitelně rychlostní index vyšší. Někde bývá rozměrů i více a rozměr určený pro zimu je označen M+S a to znamená, že pro zimní provoz máte možnost výběru. 


Zde je nutné říci, že lze použít na zimu pneumatiky s nižším rychlostním indexem, než je uvedeno v TP průkazu vozidla a vyhláška na to pamatuje. Ono to má své opodstatnění, protože spousta pneumatik se v daných rychlostních indexech v zimním provedení ani nevyrábí. Některá auta mají psané dokonce W v rozměru, kde se zimní pneumatiky vyrábí pouze H nebo v lepším případě V. Například v rozměru 175/65 R14 se na zimu vyrábí všechny pneu v T, ale v H vůbec. 


Ve vyhlášce konkrétně stojí:


§ 21 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, v níž je uvedeno toto:


  • Pneumatiky musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu, zejména největší povolené hmotnosti vozidla (povoleným zatížením připadajícím na nápravy) a jeho nejvyšší konstrukční rychlosti (rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla).
  • V případě použití zimních pneumatik (M+S) s nižší kategorií rychlosti, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutno na tuto skutečnost upozornit dodatkovým označením formou nálepky, která musí být v zorném poli řidiče. Údaj na nálepce stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s namontovanými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena. Upozornění formou nálepky může být nahrazeno zařízením trvale nainstalovaným ve vozidle (například palubním počítačem).


Zákon už ale nestanovuje, jak taková nálepka má vypadat. Viděli jsme ji asi jednou, ani výrobci tím zrovna moc nehýří, že by ji nějak pravidelně vyráběly. Takže když si napíšete na papír, mám pneumatiky s indexem T (190 km/h) a nalepíte si to na přístrojovku, tak abyste na to viděli splníte vyhlášku na 100%. U nových aut tuto funkci nahrazuje palubní počítat. V koncernu VW, to má například Maxi-Dot, kde si lze nastavit maximální rychlost pro zimní pneumatiky a v případě jejího překročení Vás na to palubní počítač upozorní. 


V poslední době se navíc setkáváme s řidiči, kteří se bojí dát pneumatiky s nižším rychlostním indexem, aby jim v případě nehody pojišťovna nekrátila plnění. Pojišťovna nemůže jentak krátit plnění, že máte na automobilu nižší rychlostní index, pokud to nebude v přímé konfrontaci s nehodou. Například, když budete stát na křižovatce a někdo do Vás zezadu nabourá,nebo dojde k nehodě třeba v 80 km/h, tak Vám nemůže pojišťovna krátit plnění za to, že máte pneumatiky do 190 Km/h, když máte maximální rychlost 210 Km/h. Mohla by to krátit v případě, že by ta rychlost byla překročena nad konstrukční rychlost pneumatiky. Ale i to už je problém druhotný, protože primárně by se pojišťovna točila na tom, že byla překročena maximální dovolená rychlost na komunikaci. U nás tedy maximálně 130 km/h v případě jízdy na dálnici. 



Zátěžový index


...nebo také hmotností index pneumatiky. Zátěžový index určuje maximální přípustnou konstrukční hmotnost na jednu pneumatiku. Opět je to dáno tabulkou, která je shodná pro všechny pneumatiky na světě a kterou se musí výrobci řidit. 


Pneumatiky se po této stránce dělí na pneumatiky, které mají zátěž:


  • Standartní 
  • Zesílenou


Pro příklad uveďme pár základních rozměrů a k tomu zátěžové ekvivalenty:


Standartní zátěž:


165/70 R14 81T, 175/65 R14 82T, 185/65 R15 88T, 195/65 R15 91H, 205/55 R16 91H, 215/55 R16 93H, 225/45 R17 91W, 225/50 R17 94H


Zesílená zátěž:


165/70 R14 85T XL, 175/65 R14 86T XL, 185/65 R15 92T, 195/65 R15 95H XL, 205/55 R16 94H XL, 215/55 R16 97H Xl, 225/45 R17 94W XL, 225/50 R17 98H XL


XL výrobci neuvádí vždy, někteří ano, někteří to uvádí až na samotné pneumatice, na bočnici jako EXTRA LOAD. Takže pokud uvidíte například na pneumatice, webu, ceníku, ve velkém TP jen 205/55 R16 94H bez příznaku XL, tak se jedná o tu stejnou pneumatiku a je zesílená i když tam ten příznak není. Zátěž určuje v našem případě primárně číslo 94.



Tabulku naleznete v sekci Označování pneumatik ZDE


V praxi to znamená, že na jednu pneumatiku připadne okolo 25%-30% hmotnosti vozidla. 


Uveďme hrubý příklad:


Škoda Octavia II Combi RS s nejtěžším motorem 2,0 TDI s DSG převodovkou má pohotovostní hmotnost 1505 kg (nezatížená). Všechny octavie mají zátěžový index 91, tedy 615 kg na jednu pneumatiku. Když bychom hrubě rozdělili pohotovostní hmotnost na 4 díly, dostáváme 376 kg, nutno to ještě rozdělit na těžiště, atd., ale z hrubého příkladu je vidět, že je tam dostatečná rezerva, v případě limuzíny a benzínového motoru se váha auta pohybuje někde kolem 1350 kg a to už je rezerva téměř 70%.


Pneumatika se zvýšenou zátěží nemá jen zesílenou bočnici, aby více uvezla, ale má zesílený celý podklad běhounu i uložení dezénových bloků. Výrobci tak předepisují u některých aut zesílené pneumatiky i z důvodu vysokého výkonu a vysokého kroutícího momentu, protože zesílená pneumatika je více odolná a je pevnější. U moderních automobilů, které mívají mnohdy silné, těžké motory, výrobci stále častěji předepisují zesílené pneumatiky, aby se pneumatika "lehčeji" vyrovnala s přísunem vysokého výkonu. Pneumatika také i díky své zpevněné konstrukci tlumí a pohlcuje více rázů, paradoxně má mnohdy i nižší valivý odpor, protože bočnice se tolik v zátěži nedeformuje. 


Z hlediska vyhlášky musíte bezpodmínečně dodržovat minimální zátěžový index, který je uvedený v TP. Ale bez jakýchkoliv komplikací můžete použít pneumatiku zesílenou z vyšším zátěžovým indexem, s tím vyhláška ani pojišťovny nemají vůbec žádný problém. 

návštěvníků stránky
celkem797 783
tento týden3 917
dnes277