Svet-Stranek.cz
www.mpneu.cz

Nokian Weatherproof - Celoroční pneumatika:

Nokian Weatherproof - Celoroční pneumatika

Nedávno jsem dostal email, ve kterém mi bylo vyčítáno, že se vůbec nezabývám celoročními pneumatikami. A je to pravda. Jenže ono milí čtenáři, nebylo nějak zvlášť čím. Oni totiž ani výrobci se celoročními pneumatikami do loňského roku nějak přehnaně nezabývali. Samozřejmě mnoho výrobců celoroční pneumatiky dělá, ale nedělá je plošně, nebo jen v pár rozměrech. Dřív se dělali hlavně pro offroady, nebo dodávky a lehká užitková vozidla, kde byla poptávka hlavně proto, že se to z hlediska ekonomiky podniku vyplatilo. A popravdě většina firem spíš v posledních letech po ekonomické krizi sahá spíš k tomu, že jezdí zimní pneu, jak v létě, tak v zimě a letní sadu vůbec neřeší. A to byl další důvod. Zimní pneumatiky šly kvalitou, jízdním komfortem a vlastnostmi na čistě mokré vozovce tak strašně nahoru, že negativa eliminující nedostatky používání zimních pneu v létě,  výrobci dost eliminovali. Takže když bych to shrnul, tak osobní celoroční pneumatiky dělal hlavně Goodyear se svojí řadou Vector a dodnes Goodyear s touto řadou, která už má si čtvrtou generaci bude hrát hlavní roli ještě mnoho let. Goodyear byl na toto suprový, ale zase tam hrála roli ekonomika, protože celoroční pneu byly natolik drahé, že se prostě nevyplatily. Výbornou celoroční pneumatikou byl Kleber Quadraxer od Michelinu. Jenže tam zase zahrála roli politika, protože michelin celorok jako takový neměl, takže distribuce vázla a cena také a nová druhá řada právě z politických důvodů ve společnosti nestojí ani za řeč. Jenže vše se změnilo v roce 2014 zavedením povinného systému měření tlaku TPMS a segment celoročních pneumatik najednou značně ožil, protože dvě sady senzorů jsou v mnoha případech drahé a tak speciálně firmy i jednotlivci s malým nájezdem začali počítat, že nejekonomičtější variantou je celoroční pneumatika. A najednou výrobci začali sypat jeden celorok za druhým. Pirelli se vytasila s dezénem Cinturato All Season (kterou ovšem do ČR oficiálně nedostanete, protože ani v ceníku nefiguruje a na českých stránkách pirelli také ne), Goodyear poslal na trh novou řadu Vector 4Seasons Gen-2, která je fakt špičková (časem se jí budeme věnovat, protože to stojí za to) a do toho Michelin přišel s obrovskou mediální masáží v podobě dezénu CrossClimate, což má dle oficiálních tiskových materiálů být "letní pneumatika s certifikací do zimy". Já to rozhodně nechci nějak hodnotit, pneumatiku jsem měl možnost si vyzkoušet teď na jaře na mokru a musím říct, že leckde se chová lépe než letní klasická michelinka, ale abych své pocity shrnul, tak použiji slova svého kolegy z branže, který je velký micheliňák: "Kam až jako spotřebitelé, necháme výrobce zajít a děsí mě, jak moc se necháme oblbnout marketingem". A myslím, že to shrnul naprosto přesně. Obrázek si o tom udělejte sami, rozhodně tím nechci tento revoluční dezén michelinu nějak shazovat, ale opravdu si evidentně necháme líbit strašně moc a vliv reklamy a marketingu společností nejen u pneumatik je na současnou naší společnost bohužel až přehnaný. 

Ale to jsem odbočil. Takže i ostatní výrobci nezůstali pozadu a pomineme li modní výstřelky, tak začalo být po letech odsouvání celoroků z čeho vybírat. A pozadu nezůstal ani finský Nokian, který loni představil dezén Nokian Weatherproof


V čem je tedy Nokian Weatherproof jiná, od ostatních celoročních pneumatik? Ostatní výrobci pneumatik vychází při vývoji  u celoroků z letních pneumatik, na které "namodelují" dezén použitelný do zimy. Nokian udělal primárně zimní pneumatiku, kterou upravil pro letní použití. A to je ten obrovský rozdíl. Proto dříve celoroky nějak zásadně lidé nevyhledávali, protože jak mi řekl jeden zákazník: "Celorok jsem měl a jediné co jsem zažil, že to v létě na mokru klouzalo, hučelo a v zimě to na sněhu jako zimák nefungovalo ani z poloviny". Pojďme si tedy Nokian Weatherproof představit a ukázat.


Dezén pneumatiky je typicky pro zimní pneumatiku směrový s masivním středovým V, které je prokládané a nesymetricky rozložené. Středová část má za úkol záběru na sněhu. Tím, že celoroční pneumatika nemůže mít hustou lamelkovou síť, nahrazuje Nokian tuto absenci velkým množstvím záběrových hran na centrálním středové žebru. Tím, že dezénové bloky jsou proti sobě zaklíněné, navíc pneumatika zajišťuje jízdní stabilitu a přilnavost na zasněženém povrchu. Bloky připomínají pomyslný tvar sekery, které díky své ostrosti se zarývají do sněhu a bláta. Tím, že středové lamely jsou měkčí než u letní pneumatiky, právě s ohledem na záběr na sněhu, musí být bloky stabilizovány, aby nedocházelo na suchu v létě k jejich deformaci a hlavně, aby se neztrácela a netrpěla jízdní stabilita na suché vozovce. 


O tuto stabilitu se stará tzv. Zóna tuhosti. Když se podíváte na obrázek nad textem, tak přesně uprostřed pneumatiky souběžně se žlutou čárou, vede přes celý běhoun takový nenápadný hladký pás, který jakoby spojuje středové bloky v šípu do jednoho celku a ten právě stabilizuje střed pneumatiky a vytváří dostatečnou tuhost a pevnost pro jízdu za sucha. Podobné výztuhy jsou i v drážkách mezi středovým žebrem a krajním žebry. Stabilizují bloky proti sobě, aby nedocházelo k jejich destabilizaci.


Ještě se zastavme u záběrových lamelek. To jsou staré dobré záběrové lamelky použité u zimního dezénu WR D3, což je špičkový záběrák na sněhu, zároveň jsou doplněny uvnitř o malé špuntíky, které způsobují to, že se lamelky na suché vozovce o sobě neopřou, čímž se  o sebe v zatáčkách neodírají. A abych nezapomněl, na obrázku výše vidíte na středových blocích uprostřed taková malé nenápadné drážky ve tvaru písmene L. To je zcela nová technologie, která se jmenuje Centre Block Channeling. Tyto kanálky v zimě vytlačují rozbředlý sníh, aby nezůstal pod blokem a v létě vytlačují vodu, takže snižují riziko aquaplaningu a slushplaningu, což zjednodušeně zaručuje to, že voda nebude tlačena před bloky a pod bloky a zajišťují tak maximální styk s vozovkou. Ano, jsou jen cca 2 mm hluboké, ale v okamžiku ojetí nejsou tolik potřeba, protože i záběrové drážky musí být kvůli zachování pevnosti bloku menší, takže voda se skrz ně vytlačí. 


Na vnějších ramenech je podstatná jedna věc. Sklon krajních bloků je stejný jako u dezénu WR D3, což zajišťuje tichý proběh v zatáčkách a maximální přilnavost na mokré vozovce. Záběrové lamelky známe důvěrně z dezénu WR SUV 3 a WR A3 .Zároveň opět vidíte další ochranu před zbytkovou vodou a je to nenápadná drážka ve tvaru trojúhelníku uprostřed krajního dezénového bloku. 


Abych samozřejmě nezapomněl. Hlavní odvodové drážky jsou pochopitelně leštěné, to známe jak z letních tak zimních nokianů. Voda tak rychleji odchází z běhounu a nevznikají turbulence. Zcela unikátní je také směs, jejíž molekuly se aktivně mění v závislosti na teplotě vozovky, takže za každého počasí dosahuje maximální přilnavosti a vlastností.
Že je pneumatika opravdu vynikající, dokazují i hodnoty valivého odporu, která je v třídě C, což je většina zimních a v přilnavosti B a v některých rozměrech i v nejvyšších hodnotách A na mokré vozovce, což je obzvlášť hodně příjemné a v neposlední řadě mají velmi nízkou vnější hlučnost se pohybuje i níž než u mnoha letních pneumatik a dosahují 68 až 69 dB


Pro koho je Nokian Weatherproof určena? Vzhledem k ceně vůči ostatním celoročním pneumatikám, se zároveň jedná i o velmi ekonomickou pneumatiku, která je určena pro řidiče, kteří nemají tak vysoký kilometrový nájezd, aby se jim vyplatilo pneumatiky každou sezonu přezouvat. Nokian Weatherproof na mě podobně jako ostatní pneumatiky tohoto finského výrobce nechali obrovský dojem a to takový, že jsem je obul do rodiny na automobil, který málo jezdí a zatím mě velmi mile překvapily jak ve sněhu, tak nyní v horkém skoro už letním počasí. Pokud tedy zvažujete celoroční pneumatiky, tak tato pneumatika je určitě ideální volba.

Celoroční pneumatiky Nokian Weatherproof bude možné časem zakoupit i v našem obchodě. Nabídku postupně připravíme. Lze je nakoupit už nyní na objednání. V případě zájmu, nás stačí kontaktovat emailem na info@mpneu.cz

návštěvníků stránky
celkem795 167
tento týden1 301
dnes543