Nokian zLine je druhou novinkou z generace nových dezénů tohoto finského výrobce, která byla spolu s dezénem Nokian Line, uvedena v roce 2013. A nutno podotknout, že oba dezény své uvedení zvládnuli na výbornou a absolutně nezklamali, protože je na ně jen samá chvála. Nokian zLine je nástupcem velmi oblíbeného dezénu Nokian Z G2. Nový dezén se vyrábí v rozměrech od 17 do 20 palcových velikostí a ve větších šířkách. Pneumatika je tak určena pro vozidla střední a vyšší třídy a vysocevýkonná vozidla. Pneumatika byla testována loni fakticky jen v jednom rozměru, protože velké rozměry se loni příliš v Evropě netestovali, ale i tak pneumatika obsadila 5. místo v testu německého Auto Bild Sports Car s pouhým odstupem 8. bodů na vítěze a skončila tak za hlavními premiovými značkami jako jsou Michelin, Dunlop+Goodyear a Continental a porazila s přehledem Bridgestone S001 a Pirelli P Zero. Pneumatika má velmi povedený a precizně vyrobený dezén. A ten si právě teď blíže ukážeme.
Dezén má velmi agresivní vzhled, ale špičkově harmonicky poskládaný, který je samozřejmě
asymetrický, s odlišnou vnější a vnitřní stranou. Pneumatika je pochopitelně vyrobena s nejvyšší
pečlivostí a vrstvená pomocí nanotechnologie. Od svého předchůdce si nová pneumatika ponechala s
menšími úpravami použití směsi UHP Silica, která se vyznačuje maximální přilnavostí, elasticitou při
minimálním vytváření tepla, což má za následek, že se pneumatika nepřehřívá, ale udržuje si svojí
ideální provozní teplotu. Pneumatika se tak nezačne promiňte mi ten výraz - matlat ve vysokých
teplotách a nepůsobí těžkopádně při vysoké teplotě. Tuto vlastnost měla dosud prakticky jen Michelin
Pilot Sport 3. Nejspodnější vrstva směsi je tvořena mimořádně odolnou vrstvou gumy, která zabrňuje
tvrobě vnitřního tepla a snižuje valivý odpor pneumatiky.
Střed dezénu tvoří čtyři masivní podélné obvodové drážky, které jsou jak je u Nokianu zvykem leštěné. Voda tak jednoduše, čistě a hlavně rychle odchází za dezén. Drážky jsou odděleny třemi masivními středovými žebry. Ve středových žebrech jsou ale ještě tzv. vodní drážky. To jsou masivní diagonální zářezy ve středových žebrech. Ty pomáhají odstranit riziko aquaplaningu při vysokém vodním filmu. Pokud je vody hodně, tak ani velmi široké odvodové drážky nestačí odvádět vodu a středová žebra by pod sebou tak tlačila vrstvu vody a způsobila by, že by pneumatika ztratila kontakt s vozovkou. Tyto drážky vsáknou zbytkovou vodu a pak ji vytlačí do strany. Tyto drážky jsou ale zajímavé svým tvarem. Mají zaoblené hrany a ještě ke všemu vroubkované (viz obrázek níže). To je výborná věc. Hlavně při brždění, blok se totiž neodírá, nenamáhá a hlavně netrhá a díky vroubkům daleko lépe brzdí. Když je totiž vzorek nový nebo vysoký, tak dojde při brždění k tomu, že se hrana bloku tře o asfalt, blok se ohýbá a dochází k nadměrnému opotřebení. Výrobci tak poslední 2 roky dělají klopené hrany dezénových bloků zhruba do hloubky 2-3 mm, aby předešli tomuto problému. Nokian ale použil zaoblenou hranu s vroubky, což navíc způsobuje velmi tichou jízdu.
Pneumatice Nokian zLine nechybí samozřejmě velmi inovativní technologie, která byla poprvé použita u zimního dezénu Nokian WR A3 v roce 2011 a která je použita také u Nokian, tzv. technologie golfového míčku. To znamená, že na boku dezénové bloku jsou půlkruhové vroubky, které známe z golfového míčku a které zajišťují optimalní a harmonické proudění vzduchu. To znemaná, že pneumatika přenaší daleko nižší hlučnost do interieru a snižuje tak i vnější hlučnost. Nehledě na to, že snižuje povrchovou teplotu pneumatiky, takže se bloky nepřehřívají.
Na vnějším rameni je další inovace a tou jsou přepadové drážky. Ty jsou
použité také u Nokian Line a jsou na boku vnějšího
krajního dezénového bloku (viz obrázek níže). Tyto eliptické drážky mají za úkol zvyšovat odolnost
vůči aquaplaningu tím, že skladují nadbytečné množství vody, aby se blok nezaplnil a vytlačují ho do
strany.
Nokian zLine je jednoznačně špičková pneumatika a jedna z nejlepších pneumatik, kterou
můžete na automobil namontovat. V segmentu UHP pneumatik se sportovním charakterem v těchto velkých
rozměrech Nokian zLine šlape na krk téměř všem premiovým značkám a dezénům, při neuvěřitelně
zajímavé ceně. Pneumatika má výborný kilometrový proběh a je ke všemu krásně pohodlná a tichá.
Nokian spadá svým zaměřením cenově někam mezi střední a premiový segment, při použití inovativních a
velmi funkčních technologiích, které ale nenabídne téměř žádný prémiový produkt s vyjímkou snad jen
Michelin Pilot Sport 3, která je ale cenově úplně někde
jinde.
Osobně se mi Nokian zLine strašně moc líbí a nutno podotknout, že jsem z řady zimních a letních pneumatik Nokian nadšený. Nabízí totiž jako jedni z mála možnost zákazníkům si vybrat dle svého řidičského zaměření a nemusíte dělat kompromisy. Tuto pneumatiku velmi doporučujeme!
Moc pěkné video oficiální video (odkaz na youtube) zde
Pneumatiky Nokian zLine můžete zakoupit v našem obchodě.
Kompletní nabídku letních pneumatik Nokian naleznete ZDE
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 148 269 |
tento týden | 434 |
dnes | 434 |