Goodyear Ultragrip 9 je novinkou pro zimní sezonu 201-2015 a nahrazuje dezén Ultragrip 8, který byl na trhu po tři roky a nahradí ho v rozměrech od 14 do 16 palcových velikostí. Jelikož je to novinka, tak toto není recenze jako taková, ale spíš představení pneu, co je u ní nového a jaké jsou u ní změny proti předchůdci.
Goodyear Ultragrip 9 ve velikostech 16" a výš šířce 205 mm a vyšší (+ rozměr 195/65 R15 91T)
Goodyear Ultragrip 9 v malých rozměr ve 14 a 15 palcových velikostech (včetně 195/65 R15 95T XL a 195/65 R15 91H)
Zásadní změna oproti předchůdci Ultragrip 8 je v tvaru kostry a zaoblení dezénu. Ultragrip 8 byl při svém uvedení velmi revoluční, měl totiž abnormálně hodně zaoblený tvar běhounu a to až tak, že když jste pneumatiku postavili na zem, tak nebyla schopná stát sama:-) To samo o sobě v té době bylo opravdu nevídané a také v roce uvedení v testech obsadila první místa ve všech disciplínách na sněhu, protože zaoblený dezén s takovým obloukem měl vynikající vlastnosti na sněhu. Jenže to přineslo i některé neduhy, které se projevily až při vyšším stupni opotřebení. A to byl jízdní komfort a přilnavost na mokré vozovce, jednoduše řečeno, pneumatika měla být nestabilní a nezvládla úplně odvod vody na mokru. Nebylo to nic zásadního a projevovalo se to pouze ve větších a širších rozměrech, v malých úzkých rozměrech se to neprojevovalo a Goodyear tím pádem musel přijít s novinkou a tou je Ultragrip 9. A je třeba říct už teď, že podobné neduhy se nebudou opakovat.
Co se tedy změnilo. Mimo tvar běhounu, který byl usměrněn do "normálu", se zásadně změnil tvar drážek na odvod vody, pneumatika má už klasické V drážky spojené ve středu do jednoho celku a o odvod vody se stará velké množství drážek, které odvádí vodu do boku dezénu. Tzv. hydrodynamické drážky mají za úkol dostatečně odvádět vodu z dezénu a pneumatika tak bude velmi odolná vůči aquaplaningu.
Co se mi ale velmi líbí je středová část pneumatiky, která je tvořená velkým množstvím klasických záběrových lamelek a hlavně zcela novým tvarem středu pneumatiky. Nutno podotknout, že takový tvar, který má velké množství záběrových hranek je velmi povedený a je celkem jisté, že pneumatika bude na sněhu zabírat opravdu skvěle. Zároveň díky tomu, že žebro je spojené v jeden celek nebude docházet k jeho nadměrnému otěru a pneumatika si tak bude zachovávat jízdní stabilitu i při prudkých zatáčkách nebo sportnovnější jízdě.
Na obrázku výše je vidět ještě jedna inovace a to malá drážka na dně dezénových bloků. Goodyear se o nich vyloženě nezmiňuje, ale dle mého názoru budou mít dvě funkce. Jednak, že budou pobírat přebytečnou vodu, kterou budou uchávavat v tzv. kapsičce pokud bude vysoký vodní film, který drážky nebudou stíhat odvádět a také, aby se dezénové bloky mezi sebou chladily a byla mezi nimi vůle při ostré jízdě do zatáčky. Jinak záběrové lamelky jsou pochopitelně opět podle technologie 3D BIS Technology, která je použita už u vysoce výkonné Ultragrip 8 Performance, která je určená pro vysoce výkonná vozidla.
Goodyear Ultragrip 9 má zcela novou směs, která obsahuje pryskyřici pro
vysokou přilnavost na mokré vozovce a také rostlinný olej pro záběr na sněhu a brzdné vlastnosti na
sněhu. Zároveň je to poprvé co pneumatika bude mít různé dezénové odlišnosti podle šířky pneumatiky.
Do šířky 195 mm bude mít pneumatika uprostřed odvodovou drážku a v rozměru 195/65 R15 bude k dostání
dokonce i ve verzi bez drážky (viz obrázky) v rychlostním indexu 91T, oproti tomu rozměr 195/65 R15
95T XL a 195/65 R15 91H bude mít uprostřed drážku, viz obrázky nahoře.
Co říci na závěr. Goodyear Ultragrip 9 bude jednoznačně vynikající zimní pneumatika, která se konečně po experimentech a touhou po inovaci za každou cenu, směřuje pneumatiku k vynikajícím jízdním vlastnostem a maximální funkčnosti na zimním povrchu. Je třeba říct, že UG8 měla zároveň vynikající kilometrový proběh a to si myslím, že zde zůstane jednoznačně zachováno. Goodyear Ultragrip 9 tak bude velmi jistou a spolehlivou pneumatikou, která Vás nikde nenechá viset.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 179 015 |
tento týden | 1 814 |
dnes | 241 |