Svet-Stranek.cz
www.mpneu.cz

Nokian WR A4:

Nokian WR A4

Finský Nokian představil pro zimní sezonu 2016, nástupce vysoce výkonné pneumatiky Nokian WR A3. Nový dezén nese název Nokian WR A4 a je to pneumatika, která je nabitá novými technologiemi. Vzhledem k tomu, že je Nokian vynálezcem první zimní pneumatiky, tak bylo jasné, že nový dezén, nebude jen tak nějakou průměrnou zimní pneumatikou. Ostatně už dezén WR A3, který jsme recenzovali a který byl prakticky nejprodávanější zimní pneumatikou určenou pro velmi silná vozidla, nebo vozidla a byla to špičková a vynikající zimní pneumatika. Už v roce 2011 měla prvky a inovativní technologie, o kterých se prakticky do té doby nesnilo vůbec nikomu. A tak to samozřejmě nástupce neměl vůbec snadné. Nicméně Nokian WR A4, má spoustu novinek, které rozhodně stojí za to se každé z nich věnovat.


Nokian WR A4 je stejně jako předchůdce asymetrický. Rozdíl je v tom, že středové žebro je posunuto více k vnější straně a střed pneumatiky je tvořen šípovým vzorem, což rapidně posunuje ovládání pneumatiky v hlubokém sněhu u velmi širokých rozměrů. O odvod vody se starají dvě široké leštěné hlavní drážky, ale hlavně elipsovité drážky, které vedou od středu k vnitřnímu rameni pneumatiky a odvádí vodu z běhounu. Že jsou drážky leštěné, už je u Nokianu standart u všech dezénů pět let, takže to už ani uvádět nemusíme. 


Zastavme se ale ještě u středového žebra. Když se na něj podíváme, tak má zcela odlišné záběrové drážky, než ve zbytku pneumatiky. Tyto drážky se jmenují Centipede Siping a je to zcela nová technologie. O její přítomnosti informuje i informační pole vyražené na dně odvodové drážky. Tyto trojrozměrné klikaté drážky, které se mimo jiné podobají stopám stonožky :-), mají za úkol zvyšovat přilnavost udržovat jízdní stabilitu na sněhu, ledu, břečce a to i v zatáčkách. Shrneme li to, tak to toto středové obvodové rameno je to, co drží pneumatiku na silnici.

Na obrázku výše vidíme ještě jeden vyražený název. Nokian Coanda Flow. Když se podíváte na obrázek níže, tak vidíte, že na krajích vnějšího dezénového bloku na dně jsou takové zaoblené hrany, které mají více stupňů velikosti. Tohle je technologie, kterou Nokian poprvé uvedl u letního dezénu Nokian eLine 2. Tato technologie má hlavní úkol v tom, že voda při jejím proudění harmoničtěji v obloucích odtéká směrem do drážek díky velmi přesné geometrii odrazu od protější stěny a to vždy při jakémkoliv stupni ojetí pneumatiky. Coanda Flow tak eliminuje zhoršení odvodu vody z pneumatiky při vysokém stupni ojetí, tedy při polovičním výšce vzorku a méně. 


Na vnějším rameni můžeme vidět ještě jednu zajímavou věc a to jsou drobné žlábky hned pod povrchem na jedné straně bloku. Tato technologie nese název Snow Claws. Není to jen na krajních blocích, ale na blocích podél celého běhounu a tento prvek má za úkol zlepšovat záběr, zařezávat se do sněhu a ledu a zlepšovat tak přilnavost a záběrové vlastnosti.

Čímž se dostáváme k masivnímu středovému žebru, které se táhne až k vnitřnímu rameni.


Toto rameno, které se táhne až k okraji je tvořeno třemi částmi dezénových bloků. Středovými šípovými bloky se prolínají 3D samouzamykatelné 3D lamelky, které jsou posazeny rovně a zajišťují maximální záběr v hlubokém sněhu. Uprostřed se nachází lichoběžníkově tvarovaný dezénový blok, který má velmi ostré hrany a záběrové drážky jsou zkosené v úhlu, který kopíruje hlavní odvodovou drážku. Na dně těchto bloků jsou tzv. Blokové stabilizátory. Tyto stabilizátory pomyslně propojují bloky mezi sebou, čímž zpevňují celé vnitřní rameno a zajišťují tak maximální jízdní stabilitu a přesnost jízdy ve vysokých rychlostech v zatáčkách. Celý tento soubor drážek, bloků a lamelek nese název Blade Groves


Obrovskou novinkou je ale pryžová skobová směs pneumatiky Clinch. Směs totiž pružně tlačí na límec ráfku a zvyšuje tak v oblasti patky odolnost při zatížení pneumatiky. Tato inovace úspěšně snižuje hluk v kabině vozidla, protože tlumí pohybové a tím i zvukové vibrace a brání jejich přenosu do ráfku a dovnitř vozidla....a to je to, co už pět let vysvětluji zákazníkům, že v hlučnosti nejvíce závisí na tom, jak kvalitně je udělaná patka a patní lano pneumatiky, protože to spojuje pneumatiku s diskem.




To je tedy v kostce představení nové zimní pneumatiky, která je určená pro vozidla střední třídy, vyšší střední třídy, sportovně laděné vozy, ale hlavně pro řidiče, kteří chtějí špičkovou zimní pneumatiku s maximálními jízdními vlastnostmi a vynikajícím poměrem cena/výkon. Finský Nokian je už tak 10 let králem zimních pneumatik. Přes vynikající SUV pneumatice Nokian WR SUV 3, se loni stal s novým špičkovým dezénem pro menší vozy WR D4 králem zimní sezony. Nokiany jsou špičkové pneumatiky a nový dezén Nokian WR A4 jen doplňuje rozměrovou řadu o další špičkový dezén.


návštěvníků stránky
celkem795 167
tento týden1 301
dnes543